Tips van de dag.

Fietsen met een groep.

Om het fietsen in een groep overzichtelijk en veilig te houden zijn er een aantal regels opgesteld. Als iedereen zich hieraan houdt wordt de kans op ongelukken een stuk kleiner. Voor de duidelijkheid: deze post gaat niet over het rijden in een groep tijdens wedstrijden, maar tijdens toertochten.

Tempo
Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, zodat er geen onrust in de groep ontstaat. Ook is het voor degenen die achteraan fietsen duidelijker wat ze kunnen verwachten. Houdt in de gaten of de mindere fietsers het tempo nog aankunnen, pas eventueel de snelheid aan.

Plaats in de groep
Fiets met maximaal twee renners naast elkaar. De kans op ongelukken is zo een stuk kleiner, bovendien is het wettelijk niet toegestaan met drie of meer personen naast elkaar te fietsen. Probeer ook regelmatig wat kopwerk te doen. Na het kopwerk laat je, afhankelijk van je positie via de binnenkant of buitenkant van de groep afzakken. Voortdurend helemaal achteraan fietsen is niet verstandig, omdat je bij kleine oponthoudingen (zoals scherpe bochten en tegenliggers) je extra energie moet steken om weer bij de groep te komen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je bij een valpartij betrokken raakt. Ook is het voor je conditie beter om regelmatig op kop te rijden.

Waaier rijden
Het woord ‘waaien’ zegt het eigenlijk al: tegen de wind in fietsen. Deze techniek wordt toegepast bij tegenwind die van zij komt. Er wordt er gefietst in een lang lint, waarbij elke renner zo kort mogelijk achter het wiel van zijn voorganger zit. Ook fietst elke renner net even meer links of rechts (afhankelijk van welke hoek de wind komt) achter zijn voorganger. Door deze tactiek neemt de windkracht in de groep steeds verder af. De voorste renner laat zich na een periode van kopwerk afzakken naar de achterste positie in de groep, om weer op adem te komen. Dit afzakken gebeurt als de wind van links komt via de buitenkant van de groep. Bij rechter wind via de binnenkant.

Het aangeven van gevaarlijke situaties
In de loop van de jaren zijn er in de fietswereld codes ontstaan om gevaar aan te geven. Hieronder een overzicht. Als er staat ‘arm’ wordt dat vaak gedaan met de rechterarm.

·  Stoppen: arm omhoog.

·  Paaltjes: paaltjes!!

·  Gevaar op de weg: met arm schuin naar beneden en naar achteren.

· Tegenligger: met je arm boven je rug naar links wijzen.

· Tegenligger: tegen!!

·  Inhaler: achter!!

·  Bochten: linksaf!! of rechtsaf!!

·  Gat of grind of zand in/op de weg: gat!! of grind!! of zand!!

De laatste kilometers
Vrij veel ongelukken gebeuren tijdens de laatste kilometers van een toertocht door overmoedig en roekeloos gedrag. Blijf je daarom houden aan bovengenoemde regels tot aan de finish van een tocht.

Variatie in je fietsroutes

Wielrenners fietsen vaak dezelfde fietsroutes. Het is aantrekkelijk: je weet wat je kan verwachten. Het is ook de moeite waard om meer afwisseling aan te brengen in je fietstochten. Het kost wel wat moeite om het een en andere uit te zoeken en het geeft misschien wat onzekerheden.
 
Regelmatig veranderen van je fietsomgeving geeft nieuwe uitdagingen en maakt fietsen gewoon extra leuk.
    
Fiets regelmatig je routes in tegenovergestelde richting. Je krijgt dan een andere kijk op de omgeving.
    
Ook kan je een stuk in het wilde weg gaan fietsen. Omdat je rondje mogelijk te kort kan worden kan je het beste aan het eind, als je dat wilt, een extra rondje doen.

Wanneer je ergens anders gaat fietsen kan je ook gemakkelijker met andere mensen afspreken.

Andersom geldt ook: wanneer je vaker met andere mensen gaat fietsen kom je vaak ook automatisch in een andere omgeving.
 

Tegenwind tips

Maar wind hoort gewoon bij Nederland! Ik kan er dus maar beter aan wennen.
Relax! Blijf ontspannen op de fiets zitten. Beweeg vooral je benen en niet je bovenlichaam. Als je met je hele lichaam meebeweegt dan verbruik je onnodig extra energie, terwijl je die juist hard nodig hebt om tegen de wind in te fietsen.
How low can you go? Zet je handen onder in de beugels, maak je klein! Dit schijnt 3 kilometer per uur te kunnen schelen in snelheid!
Je banden vol met wind! Pomp je banden op, zodat je band minder veert en de weerstand laag blijft.
In het wiel! Rij in de slipstream van een andere fietser. Dit kan je 30% schelen in energie!! Als je in een groepje fietst, profiteer je het meest als je in het midden fietst: dit kan zelfs 50% van je energie schelen (in vergelijking met alleen rijden).
Strak in je pak! Ook al komt harde wind in Nederland vaak samen met regen en kou, draag geen regenjack dat alle kanten op flappert! Zo’n jack werkt als een remparachute. Beter kun je in een warme maar strakke en gladde outfit de wind te lijf gaan.
Let op! Als je goed op de weg en het verkeer let, voorkom je dat je plotseling moet remmen. Elke keer dat je remt verlies je energie en snelheid.